4. Op weg met de camper - Reisverslag uit Tinonee, Australië van Ko Spillekom - WaarBenJij.nu 4. Op weg met de camper - Reisverslag uit Tinonee, Australië van Ko Spillekom - WaarBenJij.nu

4. Op weg met de camper

Door: Ko Spillekom

Blijf op de hoogte en volg Ko

26 November 2016 | Australië, Tinonee

Zondag 20 november
We hadden ons een keer verwend met een luxe camper met douche en toilet , oven , magnetron en airco. Bovendien had deze een uitschuifbaar gedeelte een zgn. “slide out”, waarmee de binnenruimte wordt vergroot. Het papierwerk en de uitleg neemt gauw een uur in beslag. We waren nog bezig de route uit te zoeken toen we een van de medewerkers aangaf, dat hij de poort wilde sluiten. We zochten een camping vlakbij in de wijk Miranda in Zuid Sydney. We hadden nog niks in huis, dus op zoek naar een restaurant. We vonden een goede Thai op een kwartiertje lopen.
Maandag eerst de koelkast vullen bij supermarkt EGA. Rond de middag dan echt op pad. We moesten dwars door Sydney naar het noorden. Als je de “1” volgt dan kom je er vanzelf. Nou vanzelf?! Onze camper was fors van afmeting en dat vroeg de nodige stuurmanskunst. Links rijden is op zich niet zo lastig. Het is meer het voorsorteren op het juiste moment. Zoals bij de Harbour Bridge. Nemen we de tunnel of de brug? Toch maar de brug. Stuur naar links. Net op tijd! Het heeft ons twee uur gekost tot we de suburbs, de buitenwijken, achter ons lieten. En dan wordt het sturen relaxter.
We volgden de Pacific Highway naar het Noorden. Bij Gosford namen we de afslag naar de kust. Net voor The Entrance vonden we een camping. Een mooi gebied met binnenmeren. Ze hadden nog een plek met uitzicht op de oceaan. Er was een pad naar beneden, naar het strand. De volgende morgen zijn we na het ontbijt nog afgedaald en lekker uitgewaaid. Het was al vroeg warm. We komen ’s middags gemakkelijk boven de 30 graden. Naast ons stond een kleine camper met twee meiden. Bleken Nederlands. Hebben we nog wat tips kunnen geven. Verbazend trouwens hoe vaak je onderweg Nederlands om je heen hoort.
We zetten koers naar Hunter Valley, het oudste wijngebied van Australië. Cessnock is het centrum van waaruit de estates, de wijnhuizen zijn te bezoeken. Bij het binnenrijden van de gemeente vermeldde het bord, dat het 56800 inwoners telt. Het VVV geeft alle info van de streek. We konden er zelfs wijnen proeven. Lekker, maar prijzig. De goedkoopste fles chardonnay begint bij 20 dollar, +/- 14 euro. Na dit bezoek vonden we het niet nodig om een wijnhuis op te zoeken. We hebben wel het hele gebied doorkruist. Prachtig, uitgestrekt landschap. Weer heel anders dan in Frankrijk of Italië. Hier vindt je bos en veeboeren afgewisseld door druiven. We passeerden een fietsenverhuur, die ook elektrische fietsen verhuurde. Er stonden wat fietsen buiten. Heel vreemd model. Er was niemand en de deur was dicht. Dan niet. We draaiden de weg weer op en stopten bij de volgende kruising in de berm om de kaart te raadplegen. Er stopte een 4wd met aanhanger en daarop zo’n elektrische fiets. De eigenaar van de fietsenverhuur. Hij had ons waarschijnlijk van zijn erf weg zien rijden. We hadden al besloten met deze warmte van rond de 30 graden, dat fietsen in de heuvels niet slim is. We vroegen uit beleefdheid nog de huurprijs per dag. “65 dollar, mate.” Met een “thanks, we’ll think about it” namen we afscheid.
We zochten de kust weer op. Via de Pacific Highway en een stop langs de Karuah River kwamen we in Tea Gardens. Leuke plek voor een lunch. Er was een VVV. Daar werken vaak vrijwilligers (volontiers). Meestal gepensioneerden, die heel behulpzaam zijn en veel van de streek afweten. We kwamen door een Nationaal Park, waar je ook kunt kamperen. We reden langs witte duinen en stopten bij een P, waar ook twee bussen stonden. Via een klimduin kwam je op een zandvlakte. Indrukwekkend. Een club schoolkinderen had er een excursie. Dat verklaart de bussen. We zijn wezen kijken op een kampeerplek. Tijdens onze rondreis in 2008 kon je nog voor een paar dollar overnachten in een Nationaal Park. Nu vroegen ze 32 dollar! En dan heb je alleen maar een toilet. Dan kun je net zo goed een camping nemen. Die rekenen 30 à 40 dollar. Die vonden we nadat we met een pont waren overgezet. Mooie plek aan een meer. De volgende dag wilden we deze Scenic Road( Toeristische Route) vervolgen. Echter, de camper zat op slot en de sleutels lagen binnen. We hadden alle ramen gesloten en de airco aangezet. Dus geen mogelijkheid om binnen te komen. Dan maar her servicenummer gebeld van Apollo, de camperverhuur. Die zouden binnen een uur iemand ter plekke sturen. Het werden er 2,5. De buren hadden ons al uitgenodigd voor een kopje thee. De monteur van de NMRA, een soort ANWB probeerde met lopers toegang te krijgen zonder resultaat. Uiteindelijk bleek toch een schuifraam open te gaan. Ik had ze toch allemaal geprobeerd!?! Maar goed, we konden weg. Er volgde 15 km onverharde weg (dirt road). Dan hoor je de glazen rammelen. Bij Bulahdelah kwamen we weer op de Pacific Hwy, maar namen de eerstvolgende afslag naar de kust, de Lakes Way. De merenroute dus. Links de meren en rechts de Tasman Zee.
Ons einddoel die dag was Tinonee . Daar wonen Rita en Bill. Vrienden van ons die we in 2008 onderweg ontmoetten.
No Worries,
Ko en Louise

• 26 November 2016 - 18:37

Bea En Dirk:

Wat een luxe camper! Heerlijk zeg boven de 30 graden. Leuk dat we jullie kunnen volgen. Veel plezier samen !

• 27 November 2016 - 14:15

El:

Wat een ontzettend leuk verslag, zo maak je nog eens wat mee! Dick had het zelfde met voordeur die deed ie dicht en geen sleutel ....nieuwe slot er in nu! X veel plezier met rest!

• 27 November 2016 - 14:30

Henk Wiffrie:

Potverdorie, wat een naar leven hebben jullie toch. Zo af en toe bekruipt mij toch wel een licht gevoel van jaloezie als ik jullie verhalen lees en ook die van alle andere Australiëgangers de afgelopen maand. We hebben wel wat gemist geloof ik. Maar goed, we hadden even wat anders te doen en daar hebben we dan weer geen spijt van want ons huis schiet lekker op en de boot is nu eindelijk echt verkocht. afgelopen maandag naar de notaris geweest voor de overdracht. Heerlijk gevoel. Nou luitjes ,heel veel plezier nog en we lezen jullie verhalen weer.

Verslag uit: Australië, Tinonee

Ko

Beste familie en vrienden, Wij wensen jullie heel fijne kerstdagen en een spetterend 2008 en hopen dat al jullie wensen uit mogen komen. Voor ons zal het komende jaar er heel anders uitzien. Voor degene die het nog niet weten: Louise en ik gaan een wereldreis maken. Wij volgen het voetspoor van avonturiers zoals in TV programma’s “Ik vertrek” en “Het roer om”. In Perth in Australië, aan de westkust, zoeken we mijn broer Gerard met zijn gezin op. Het plan is daar een camper te kopen en hiermee een reis dwars door Australië te maken. Begin november zullen we dan in de buurt van Sydney zijn om mijn andere broer, Jan, die daar woont, zijn 50ste verjaardag te vieren. Nieuw Zeeland en Tailand willen we ook nog bezoeken. En wanneer we dan weer terug komen? We zien wel. We willen graag met jullie nog een keer proosten en geven een borrel bij ons thuis op zaterdag 23 februari van 13.00 uur tot 17.00 uur. We hebben er enorm veel zin in. We willen onze ervaringen graag met jullie delen en houden contact tijdens de reis via onze website : http://lokospil.waarbenjij.nu Veel liefs, Ko en Louise