13. Kakadu National Park - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ko Spillekom - WaarBenJij.nu 13. Kakadu National Park - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ko Spillekom - WaarBenJij.nu

13. Kakadu National Park

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ko

22 Juni 2008 | Australië, Darwin

Woensdag 4 juni. Rond vier uur hebben we de camper gestart en verlieten we Darwin.
De planning was een driehoek af te ronden in Kakadu National Park via Jaribu in het oosten en dan zuidwest richting Pine Creek om vervolgens de Stuart Hwy weer op te pakken naar het zuiden.
35 km buiten Darwin draaiden we de Arnhem Hwy op richting Kakadu National Park. Deze weg ontleent zijn naam aan het Nederlandse schip dat hier destijds is vergaan in de Van Diemen golf. Op weg daarheen wisten we een overnachtingsplek. In de verte zagen we grote rookwolken. Er worden regelmatig stukken berm of bos afgebrand rondom percelen en gebouwen. Gecontroleerd afbranden, zoals dat heet. Hiermee voorkomt men dat bij blikseminslag de brand kan overslaan. De brand was bij de plek waar wij wilden overnachten en dus maar doorgereden. Even verderop was een grote parkeerplaats voor touringcars. We werden verwelkomd door een lachende krokodil. Hier kon je boeken voor een boottrip naar de krokodillen. Over ‘Jumping Crocodiles ‘ hadden we al gelezen in Darwin. We spraken de schipper van een boot en konden blijven staan op de parkeerplaats. Hij woonde bij het bedrijf en op zijn uitnodiging hebben we nog een (zelf meegebracht) biertje bij hem gedronken. Hij liet ons weten, wat we konden verwachten tijdens de trip. Je kon met de grote boot van 120 man of de kleine en snellere van 30 man. Hij adviseerde ons met de kleine te gaan. De tochten van 9 en 11 uur waren volgeboekt voor met de grote boot. 1 uur was nog niet zeker. We besloten te wachten. Er was ondertussen nog tijd om naar Fogg Dam in de ‘Wetlands’ te rijden, een vogelreservaat in de buurt. Prachtig gebied. Om 1 uur hadden we meer geluk. Richard, onze schipper, liet weten dat we met de kleine boot gingen. We voeren naar een gebied waar de beesten rondzwemmen. Iedere krokodil bakent zijn territorium af. Ze hebben de beesten ook een naam gegeven. Aan een stok wordt een stuk vlees gehangen en daar worden ze mee gelokt. Op het juiste moment gaat de stok omhoog en rijst een 6 meter lange krokodil naast de boot uit het water. Een doffe klap klinkt als zijn kaken sluiten en het vlees is weg. Je wordt vooraf goed geïnstrueerd om vooral geen ledematen uit de boot te hangen! Een heel aparte ervaring. De overnachtingsplek bij Mamukala hadden we deze keer verkeerd gekozen. We werden opgevreten door de muggen en toen we bij het toilet in het licht van onze zaklamp een slang over de grond zagen kruipen, zijn we maar snel de camper ingevlucht. Dan maar vroeg onder de wol. We waren hierdoor al weer vroeg wakker. Zonsopgang is ook mooi om mee te maken. Voor vertrek nog een keer naar de uitkijk geweest. Zelfs een krokodil gespot. Bij de afrit naar Ubirr in het noorden, lazen we dat de benzinepomp in het park gesloten was. Even omkeren naar Jaribu. In Ubirr was een mooie wandeling langs rotstekeningen van Aboriginals van duizenden jaren oud. Het pad leidde naar boven op de rots naar een uitkijkpunt over de wetlands. Na de lunch nog een wandeling gemaakt bij Bardedjilidji ( vraag me niet hoe je het uitspreekt). Ook weer erg mooi. Onderweg kregen we uit Den Helder een sms-je dat we er een neefje bij hadden. Monique en Rick van harte met jullie Sven. Je moet geluk hebben met de ontvangst hier. Het bereik in de outback is nul-komma-nul. We kampeerden in het park. Er was een douche, alleen er werd gewaarschuwd voor een rode kleur in het water vanwege ijzeroxide. Is ons niet opgevallen. De muggen hielden ons weer vroeg binnen. Zaterdag hebben we bij Yellow River gekeken of het water geel is. Helaas. Het onder architectuur gebouwde infocentrum had de leefwijze van de Aboriginals ( wij noemen ze gemakshalve abo’s) mooi in beeld gebracht.
Wat ons het meeste opviel in Kakadu was de rust die ervan uitging.
Via Pine Creek zijn we naar Katherine gereden en een camping opgezocht. Zondag werd grotendeels besteed aan wassen en een grote schoonmaakbeurt in de camper. We trakteerden ons op eten buiten de deur. Katherine is nou niet direct een culinaire topper, dus kozen we voor het gemak van het campingrestaurant. Je bestelt je eten aan de balie en rekent meteen af. Dit hadden we al vaker meegemaakt. No worries. Wat we wilden drinken. Wijntje graag. “Sorry,sir, no alcohol on Sunday”. Ja dat is de wet hier. Hij mocht het niet verkopen. Kostte hem zijn licentie. Maar we mochten wel eigen drank meebrengen. Bring Your Own heet dat hier( BYO). Dus maar even de rosé uit de camper opgehaald. Ik kwam terug, stond het eten al op tafel. We hebben er maar geen 3 gangen van gemaakt en de koffie thuis gedaan. Nog even op internet( op de camping). Er was mail uit Den Helder met leuke foto’s van de kleine Sven.
Maandag 9 juni. Normaal wordt van je verwacht dat je om 10 uur vertrokken bent van de camping. We hadden voor 2 uur internet gekocht en we hadden eigenlijk geen haast. Rond elf uur kwam een auto met caravan voorrijden, die onze plaats had toegewezen gekregen. Dus maar ingepakt. Nog even de water tank gevuld, en op weg naar Alice Springs. We waren getipt om vooral de ‘hotsprings’ (warmwater rivier) in Mataranka niet over te slaan. Je zwemt hier tussen de palmbomen in water van 34C. Hier spraken we een Nederlands stel uit Vlaardingen, die net als wij een jaar rondtrekken in een camper. Zij waren net gestart in Darwin en gingen ook richting Alice Springs. Dus namen wij afscheid met “tot ziens”. Dinsdag en woensdag zouden we dan 2 dagen “knallen”om de 1100 km naar Alice Springs te overbruggen. We kwamen er dinsdag te laat achter dat we de oudste kroeg van Australië in Daly Waters gemist hadden. Woensdag hebben we wel de ‘Devils Marbels’ bezocht. Die zijn vanaf de weg zichtbaar en dus ook niet te missen. Het zijn groepen rondgevormde rotsen, die in het verre verleden zijn ontstaan. We zwaaien onderweg naar de andere campers en caravans. Het viel ons op dat er in verhouding weinig ‘gewone’ auto’s op de weg waren. We vroegen ons af of er nog gewerkt wordt in dit land. Je komt ook veel gepensioneerden tegen ‘Grey Nomads’, die voor langere tijd onderweg zijn. Een beetje zoals wij dus…

No Worries,

Ko en Louise

• 22 Juni 2008 - 09:43

René:

Fijne crocs, ze zullen steeds feller worden als ze mishappen!! Mooie ervaringen. De dubbel met Gijs ging niet door. Dus een waardige invaller. Wordt straks de finale. Blijf genieten,Irene en René

• 22 Juni 2008 - 12:53

Mia:

Brr wel wat eng die grote krokodillen zo dichtbij.
    Gelukkig zitten in ons Bamboubos alleen maar Panda's, we hebben vandaag voor het eerst weer kunnen zwemmen het water was heerlijk dus ook hier DE ZOMER KOMT ERAAN!!!!
    Die duivelsstenen lijken een beetje op de Hunebedden maar dan een maatje groter.
    Geniet van alles en dankzij jullie verhalen komen wij ook ver buiten de deur.
    groetjes Arie en Mia

• 23 Juni 2008 - 17:32

Margriet:

Zo wij zijn weer terug uit Noorwegen, waar wij een rondreis hebben gedaan.Wij hebben ook heel veel gezien en gedaan. Maar zulke verslagen als jullie dat kan ik niet hoor. We hadden in de eerste week 28gr en de tweede week sneeuw. En alle weer types wat er tussen zit. Maar het is en ontzettend mooi land en heel veel natuur en watervallen en oude kerken. Maar het is ook een heel duur land, alleen de benzine is al 1.70euro. . Zo jullie zijn ook weer en beetje op de hoogte. Groetjes van Jack en margriet

• 24 Juni 2008 - 17:59

Workx Zoetermeer:

Ha Grey nomad KO

zo te zien gaat alles erg goed, mooi weer en veel mooie belevenissen.
    Is het precies zoals je gedacht had dit avontuur ??

op zoetermeer loopt alles goed door en vallen alle puzzelstukken zo langzamerhand in elkaar mbt de overname.
    Harms staat tegenwoordig als vestigingsmanager op ridderkerk en we lopen zelfs met zn vijfen op zoetermeer

oh ja, ik heb net de directeur van park KAKADU (ron vd Berg)
    gesproken of je hem even wil bellen voor een offerte voor wat hekken (krokodillen) en als je dan gelijk even een hoogwerkertje kan inmeten
    veel mooie dagen weer toegewenst en tot later
    groet
    erik
    Workx Zoetermeer

• 25 Juni 2008 - 13:11

Peter:

Wat jammer nou, dat jullie de oudste kroeg van Austrailë gemist hebben! Dat gebeurt mij niet zo gauw. Ik ga regelmatig naar de oudste kroeg van Amsterdam, de Karpershoek. Die mis ik zelden, want als ik vanuit station Amsterdam schuin overloop, ben ik er. Niet te missen..en zo dicht bij huis!

• 25 Juni 2008 - 19:54

Sijb En Jannie:

Lekkere jongens die crocs he? In Cuba hebben we er ook heel veel gezien. Sijb heeft met Bert de Dolomietentocht weer gefiets. Het was 10 jaar geleden voor de laatste keer (dus 10 jaar jonger) maar nog nooit zo goed gefietst. Lekker uitgerust lijf he?
    Nou lui verder gebeurd hier niet zoveel. We genieten van jullie "post".
    Groetjes en tot leess!

Ko

Beste familie en vrienden, Wij wensen jullie heel fijne kerstdagen en een spetterend 2008 en hopen dat al jullie wensen uit mogen komen. Voor ons zal het komende jaar er heel anders uitzien. Voor degene die het nog niet weten: Louise en ik gaan een wereldreis maken. Wij volgen het voetspoor van avonturiers zoals in TV programma’s “Ik vertrek” en “Het roer om”. In Perth in Australië, aan de westkust, zoeken we mijn broer Gerard met zijn gezin op. Het plan is daar een camper te kopen en hiermee een reis dwars door Australië te maken. Begin november zullen we dan in de buurt van Sydney zijn om mijn andere broer, Jan, die daar woont, zijn 50ste verjaardag te vieren. Nieuw Zeeland en Tailand willen we ook nog bezoeken. En wanneer we dan weer terug komen? We zien wel. We willen graag met jullie nog een keer proosten en geven een borrel bij ons thuis op zaterdag 23 februari van 13.00 uur tot 17.00 uur. We hebben er enorm veel zin in. We willen onze ervaringen graag met jullie delen en houden contact tijdens de reis via onze website : http://lokospil.waarbenjij.nu Veel liefs, Ko en Louise