45. Van min 20 naar plus 20 - Reisverslag uit Scardovari, Italië van Ko Spillekom - WaarBenJij.nu 45. Van min 20 naar plus 20 - Reisverslag uit Scardovari, Italië van Ko Spillekom - WaarBenJij.nu

45. Van min 20 naar plus 20

Blijf op de hoogte en volg Ko

27 Juli 2012 | Italië, Scardovari

Inmiddels zijn we de 30 graden ruim overschreden.
Even een korte terugblik.
We hebben in de winter weer een chalet gerund in de Franse alpen. Via Skichalets, een Nederlandse touroperator, zijn we in Les Menuires terechtgekomen in chalet Kandinsky. Het chalet telt 24 bedden en is van een Franse eigenaar. We zijn op 10 januari begonnen. We hadden de eerste weken nog geen boekingen. Dat kwam goed uit, want er mankeerde nogal het een en ander. Een bevroren jacuzzi, een sauna met lekkend dak, regelmatig stroomstoringen en daardoor geen warm water (boiler), geen of slecht internet. De meeste problemen werden opgelost, maar af en toe viel de stroom weg en moesten we vaak ’s nachts het bed uit om de hoofdschakelaar weer aan te zetten. Het bleef als een rode draad door ons werk lopen.
We hebben leuke groepen gehad. Families die het hele chalet boekten of bedrijven die een midweek of lang weekend boekten. Er was een groep die met 24 man zou komen, maar uiteindelijk werden het er 30! Inproviseren dus. Ze kwamen met een bus en hadden op ons advies luchtebedden en slaapzakken meegenomen. Druk,maar gezellig.
Er waren ook weken dat je als gezin kon boeken en het chalet moest delen met anderen. Dat bleek vaak goed met elkaar te klikken
Om acht uur zorgden dat we ontbijt klaar stond. Dan ging Louise al de voorbereidingen doen voor het diner. Na het afruimen ging ik haar helpen . Vaak tot rond de middag. Om vier uur zorgden we voor afternoon tea met taart. Om zes uur startte de planning voor het 3-gangen diner dat we om half acht serveerden. We hadden zowel bij de woonkamer als de benedenverdieping een keuken. Beneden, waar ook onze eigen kamer was, deden we de voorbereidingen. Het waren best lange dagen. Met kleinere groepen was er meer tijd voor onszelf.
Er was nog een chalet in Les Menuires van Skichalets, waar ook een Nederlands stel werkte, Jan en Jaqueline. Met hen hebben we heel leuk contact gekregen en ik ging regelmatig met hen skiën. Ze hielden ook van spelletjes en we hebben boerenbridge geleerd. Op onze vrije dag hebben Louise en ik mooie wandelingen gemaakt. De boodschappen deden we net als vorig jaar in Moutiers.
De skipassen en skihuur regelden we via Astrid en Chris, een Nederlandse met een Franse man, die ook chalets en een skiverhuur runden.
Onze laatste gasten vertrokken op 14 april. Wijzelf vertrokken de 18e.
Op 3 mei moesten we ons melden aan de Adriatische kust, waar we voor Vacansoleil op camping Barricata 40 tenten gaan beheren.
Er was dus weinig tijd in Nederland en we moesten nog een aantal dingen regelen. Ik moest een paspoort verlengen en Louise een andere bril. Moest allemaal binnen tien dagen klaar. De caravan mocht mee.
We vertrokken op Koninginnedag en zijn in drie etappes aangekomen aan de Adriatische kust, in Bonelli di Porto Tolle, zo’n 100 km onder Venetië.
Naarmate we dichterbij kwamen werd het landschap vlakker. Deed een beetje Nederlands aan. De camping ligt in de Po-delta achter een dijk met jachthaven en aan twee zijden strand.
Go4camp, een andere nl touroperator, is hier met 15 tenten, die beheerd worden door Silke. Leuke nl collega, die Italiaans spreekt.Erg handig. Vacansoleil verzorgt ook animatie op campings. Danny, een Vlaming, was aangesteld om de voorbereiding te doen voor zijn collega’s die later zouden komen. Met zijn vieren hebben we al veel plezier gehad.
Miranda en Marjolein, een vriendin uit Amsterdam, zijn een week bij ons geweest. We zijn met z’n vieren naar Venetië geweest.
We leerden via Silke de kroegbaas Paolo van het naburig dorp Scardovari kennen. Er wordt in het gebied veel gevist op mosselen , oesters en andere schaaldieren. Paolo het ook netten in de lagune.Hij nam ons mee op zijn boot en liet ons de broedplekken zien. We kregen vis mee voor een heel weeshuis. Silke, die een appartement huurt in de buurt, bood aan de mosselen en oesters te koken. Haar buurvrouwen hadden nog tips en staken zelf de handen uit de schorten en toverden samen een heerlijk maal op tafel. Een echt Italiaans dorpssfeertje. Bellissimo!
In het begin hadden we te maken met geluidshinder. Er werd een nieuw terrein ingericht met lodgetenten. Ook een toiletgebouw was nog niet klaar. Met de leiding van de camping kunnen we goed opschieten en ze probeerden de overlast te beperken. De animatie op de camping stopt om 23.00 uur, maar daarna kun je verder feesten aan het strand tot 02.00 uur.
We hebben een druk voorseisoen gehad met veel Poolse families. Het hoogseizoen was eerst niet druk, maar door het slechte weer in Nederland, liep de planning helemaal vol. We hebben dagelijks wisselingen. Tussen 11 en 4 uur en hebben we tijd voor onszelf. Als we een dag geen wisselingen hebben nemen we vrij en blijven we niet op de camping.

Ciao,

Ko en Louise

• 29 Juli 2012 - 12:41

Arjen Schuil:

Hallo Ko en Louise,

Leuk weer wat van jullie te lezen. Spannend. Hier net een zonnige week achter de rug. Familie aantal dagen geweest en heb ze onze mooie omgeving laten zien. Ga zo ff naar het Vondelpark. Ook altijd leuk op de zondagmiddag bij het Vondelparktheater.

Moet nu gaan douchen anders kom ik te laat bij mijn afspraakje.

Doei,

Arjen

• 30 Juli 2012 - 15:37

Hallo Ko En Lo,:

Wat leuk weer eens wat van jullie te lezen. En Italie blijft een leuk en lekker land.
    Petra gaat met de kids op 11 aug naar Iseo, voor de zoveelste keer.
    Wij gaan met de caravan verhuizen naar een andere camping, en hebben het te druk om weg te gaan. Maar wij zijn in mei naar Ierland geweest, en dat is ook en heel mooi land, mooie natuur en hele vriendelijke en gast vrije mensen.
    groetjes en succes met de mensen.
    Margriet

• 01 Augustus 2012 - 17:35

Emmy:

Leuk om weer een update te lezen! Ilja en ik zitten nu in Marokko. Een indrukwekkend mooi maar ook bijzonder land... We zijn halverwege en als ilja weer fit is (voedselvergifitiging ofzo) gaan we weer verder! Werkse en geniet er van, dat mooie land, genaamd italie! Ciao!

• 01 Augustus 2012 - 19:36

Rita & Bill:

Blij wat te lezen! Wil graag jullie hele adres hebben zodat we het in de GPS kunnen doen als we begin Sept. naar jullie buurt komen. Dat is tenminste wel de bedoeling.
    We hebben jullie mobiel nummer maar als dat verandert is laat het dan wel even weten.
    We hebben nog niks totaal vastgelegd maar het ziet er naar uit dat we met vrienden naar Oostenrijk gaan de laatste 2 weken van Augustus en daarna dan jullie richting uit komen!
    Jullie hebben natuurlijk wel al een keer het adres gestuurd maar dat staat op mijn andere computer thuis!
    Ik heb nu alleen een netbook bij me en het internet hier in de UK laat een hoop te wensen over!
    We zijn hier 4 weken geweest en gaan a.s. Vrijdag terug naar Nederland.
    We hebben wel een oud campertje maar hij loopt wel goed dus het zal wel lukken vooral als het nog vlak is ook! Hoop van jullie te horen op bovenstaand email adres wat ik gebruik als ik reis anders kan ik wel ontvangen maar niet sturen! Liefs van Rita & Bill

• 01 Augustus 2012 - 19:37

Rita & Bill:

P.S. Weet niet of jullie het email adres konden lezen maar het is mbtinonee@gmail.com
    Doeiii

• 06 Augustus 2012 - 12:16

Elly:

ha die LoKo, ja dan zit je op maandagmorgen op kantoor naar de stromende regen te kijken en even een gezellige weblog met zon en foto's te bekijken. hier hollen of stil staan met weer, wel vorige week nog met Tien en Henk met de boot kunnen varen en lekker op terras van de Kombof aan alkmaardermeer kunnen lunchen. Maar 23 aug. naar Perth dus hoop dat het daar beter is, eerst 2 weken werken{ Dick} en ik huizen bekijken en dan 3 weken met camper naar dirk hartog island, kortom Austalie here we come!!! Elly

• 15 Augustus 2012 - 16:10

Erica Schröder:

Toevallig kwam ik weer eens langs jullie reis-site tijdens het "surfen" en heb ik bijgelezen over jullie belevenissen van de afgelopen periode. Geweldig dat jullie nog steeds zo'n plezier beleven aan jullie werk en leven in het buitenland! Ben best wel een beetje jaloers als ik dat allemaal lees.
    Hier gaat alles z'n gewone gangetje, Eline en Julia zijn net 7 jaar geworden en al echt grote meiden.
    We hebben het nog weleens over jou Louise, maar de herinneringen van de meiden vervagen en ze weten er niet heel veel meer van. Onze zoon is een grote knul van bijna 11 jaar, dus tegen puberen aan.
    Ko en Louise, hoop dat jullie nog heel veel mooie belevenissen gaan meemaken de komende tijd, geniet ervan! Groeten, Erica

• 21 Augustus 2012 - 22:08

Lonneke:

Ben benieuwd hoe het jullie nu vergaat. Vakanties zijn hier weer afgelopen, tennis weer begonnen. In de winter weer een chalet runnen? Zou zo graag eens een jaartje willen doen wat jullie nu doen om te zien of het bevalt. Het lijkt me heerlijk. Maar ja, .... daar is lef voor nodig. Misschien komt het ooit. Voorlopig blijft het bij dromen.

Ko

Beste familie en vrienden, Wij wensen jullie heel fijne kerstdagen en een spetterend 2008 en hopen dat al jullie wensen uit mogen komen. Voor ons zal het komende jaar er heel anders uitzien. Voor degene die het nog niet weten: Louise en ik gaan een wereldreis maken. Wij volgen het voetspoor van avonturiers zoals in TV programma’s “Ik vertrek” en “Het roer om”. In Perth in Australië, aan de westkust, zoeken we mijn broer Gerard met zijn gezin op. Het plan is daar een camper te kopen en hiermee een reis dwars door Australië te maken. Begin november zullen we dan in de buurt van Sydney zijn om mijn andere broer, Jan, die daar woont, zijn 50ste verjaardag te vieren. Nieuw Zeeland en Tailand willen we ook nog bezoeken. En wanneer we dan weer terug komen? We zien wel. We willen graag met jullie nog een keer proosten en geven een borrel bij ons thuis op zaterdag 23 februari van 13.00 uur tot 17.00 uur. We hebben er enorm veel zin in. We willen onze ervaringen graag met jullie delen en houden contact tijdens de reis via onze website : http://lokospil.waarbenjij.nu Veel liefs, Ko en Louise