11. Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Ko Spillekom - WaarBenJij.nu 11. Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Ko Spillekom - WaarBenJij.nu

11. Broome

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ko

26 Mei 2008 | Australië, Broome

11. Broome: parels, kamelen, horizontale watervallen en een trap naar de maan.

Donderdag 15 mei. Het grote gebouw van de ‘tourist center’ is niet te missen als je Broome binnenrijdt . Dus eerst alle nodige info verzameld. In een naast gelegen winkel werden (echte) parels verkocht. Bij de pier aan de haven een plek gevonden.
Broome ligt op een schiereiland met aan twee zijden een strand. Het ene deel ligt aan de Roebuck Baai en het andere aan Gantheaume baai. Broome is bekend van de parels (oesters).Dat is goed te merken aan de bedrijven die hun naam aan de ‘pearles’ verbinden. De volgende dag alle vijf campings bekeken en beoordeeld op prijs per nacht en wel of geen internet. In de stad wat rondgekeken en ‘s middags een duik in zee bij Cable Beach Temp. 33 gr, water 27 gr. Heel breed strand en door getijdenverschillen van 5 meter, wordt het een dagtrip om bij eb het water te bereiken. Leuke restaurantjes in de buurt. Een mooi gazon boven bij de parkeerplaats, waar tegen de avond mensen verzamelden voor de zonsondergang. Hoveniers van de gemeentelijke groenvoorziening waren de palmbomen aan het opkronen. Er kwamen palmtakken met kokosnoten naar beneden. We vroegen of die ook eetbaar waren.” Zeker en zoek maar uit”, was zijn antwoord. Antwoord. De kop eraf gesneden en je kon het vocht zo drinken. Best lekker. 4WD auto’s mochten hier op een deel van het strand rijden. Ook de beroemde kamelenrit vertrok hiervandaan om 4 uur naar het strand. Kortom een gezellige boel. Hier nemen we een paar dagen gas terug, hadden we besloten. Zaterdag eerst maar eens naar de kapper en de stad verder verkend. Er is daar een hele gedateerde bioscoop ‘Sun Pictures’. Overdag draaien er geen films en we konden op ons gemak rondkijken. Je waant je in een oude schuur. Het gebouw ademt de tijd van de stomme film. De zitplaatsen, oude strandstoelen, staan in rij. Een deel overkapt en een deel buiten. Ook het witte doek hangt buiten. 223Heel leuk. In de stad is een grote internetetage waar zo’n 30 computers stonden. Zondag hadden we tijd uitgetrokken om met de familie te skypen. De verbinding viel regelmatig weg, dus een leuke babbel zat er niet in. De stad is vrij langgerekt en om de twee stranden te bereiken moest je nogal wat kilometers afleggen. In een winkelcentrum werden we getipt door een verkoopster van een kledingzaak voor een tocht naar de ‘horizontal waterfalls’. Ze klonk zo enthousiast dat we het kantoor maar eens opzochten in datzelfde wc. Zag er inderdaad heel verleidelijk uit. Kostte ook nog niet weinig. Je gaat met een watervliegtuig naar een plek waar het allemaal gebeurt. Maandag was al volgeboekt. Dan maar dinsdag. Zondag en maandag gewoon relaxt bezig geweest.
Dinsdag 20 mei. Om 11.15 uur meldden we ons op het vliegveld van Broome. Je kon je ook laten ophalen, maar dat is wat lastig als je geen vaste woon- of verblijfplaats hebt. Het busje met de andere passagiers reed voor. Even tanken, een korte breefing en instappen. Zeg maar inklimmen. Het toestel, een Cessna, had plaats voor 12 passagiers. Onze groep bestond uit 10 mensen. Na een uurtje noordoostelijk vliegen, grotendeels over land ,kwamen we in een merengebied. Daar landden we op het water( kicken!) en meerden we aan bij een vlot. Daar lag een snel uitziende motorboot te wachten. Hiermee werden we naar een prachtig zeilschip gebracht, wat daar voor anker lag, om te lunchen. We stapten weer in de boot en die voer ons langs mooie rotsformaties en kreken om weer terug te keren naar de zeilboot. Na een half uurtje stapten we weer in de boot en voeren nu naar de plek van de watervallen. Het zijn eigenlijk stroomversnellingen, die worden veroorzaakt door de grote getijdenverschillen. Tussen twee rotsen kolkte het water van het ene naar het andere meer. De twee Honda buitenboordmotoren van elk 225 pk moesten flink aan de bak om de boot erdoor te krijgen. Schitterend! Dan nog een keer terug en weer erdoor. De tweede ‘waterval’ was nog indrukwekkender. Een muur van water doemde voor ons op. Onze schipper moest ons echter teleurstellen. In het verleden zijn hier ongelukken gebeurd.
Het schouwspel alleen al maakte diepe indruk. We keerden via de eerste waterval en nog een ereronde terug naar de schoener. Alle spullen ingeladen en terug naar het vlot, waar het vliegtuig lag te dobberen. Landen op water is spectaculair, maar opstijgen niet minder. We kregen nog een toegift op de terugweg. We vlogen over het gebied met ‘duizend eilanden’. Overal zag je water in beweging door de werking van het tij. Na vijven langs de kust van Broome terug om de zonsondergang nog even mee te nemen. Een onvergetelijke dag. Woensdag zouden we dan weer vertrekken. Echter dit was de eerste van drie opeenvolgende dagen dat je ’s avonds de ‘staircase to the moon’ kon zien. Nou dat wilden we toch niet missen. Aan de Rubeck Bay kon je dit fenomeen aanschouwen. We hadden Town Beach uitgekozen, waar ook nog een dagmarkt zou zijn. Rond vier uur verzamelde zich langzaam een menigte met kampeerstoeltjes en fotocamera’s.
Om 18.09 uur zag je de maan langzaam, roodgekleurd achter de horizon omhoog komen. Het schijnsel weerkaatste op het deels drooggevallen strand en gaf een effect als ware het traptreden.
Fascinerend. Een goeie foto zonder statief is hier eigenlijk niet mogelijk, maar toch geprobeerd.Een mooie afsluiter van een weekje Broome.

No Worries,

Ko en Louise

• 26 Mei 2008 - 18:05

Carina:

Hoi Ko en Louise,
    Geweldig zeg wat jullie aan het doen zijn. Ik kreeg de link net via Mark en ga zeker regelmatig kijken hoe het jullie vergaat.
    Veel plezier verder,
    groetjes
    Carina

• 27 Mei 2008 - 09:30

Ome Harrie:

Hallo Ko en Louise

One reactie op dit bericht over het ontbreken van het 10e bericht is per ongeluk terchtgekomen na het 9e bericht.
    Zie aldaar. Zoiets kan gebeuren bij het klimmen der jaren.

Toch maar weer: goede reis verder, en geniet ervan !

Tante Bets en ome Harrie.

• 27 Mei 2008 - 15:04

Mirjam En Emmy:

Hee Ko en Louise,

Elke keer als we jullie berichten lezen kunnen we niet wachten om dit ook allemaal mee te mogen maken. Geweldig! (Nog maar 3 maand wachten, de tijd gaat hard) Wat een prachtige shots allemaal, die van de staircase is best gelukt. :-)
    Zijn er nog dingen die jullie echt aan- of afraden? We horen het graag!

Tot snel,

Liefs Mirjam (en ook Emmy natuurlijk :-P)

• 31 Mei 2008 - 21:59

Zusje:

wauw wat onwijs gaaf wat jullie mee maken....wat een belevenis met dat vliegtuig...leuk dat we zo mee mogen genieten,wat wordt het volgende???
    knuffies de jutters

• 07 Juni 2008 - 18:51

Baukje:

wat een gave berichten en foto,s. het ,missen, hier in Mijdrecht blijft..vooral als ik jullie huis zie.. geniet . het leven is kort!!

Ko

Beste familie en vrienden, Wij wensen jullie heel fijne kerstdagen en een spetterend 2008 en hopen dat al jullie wensen uit mogen komen. Voor ons zal het komende jaar er heel anders uitzien. Voor degene die het nog niet weten: Louise en ik gaan een wereldreis maken. Wij volgen het voetspoor van avonturiers zoals in TV programma’s “Ik vertrek” en “Het roer om”. In Perth in Australië, aan de westkust, zoeken we mijn broer Gerard met zijn gezin op. Het plan is daar een camper te kopen en hiermee een reis dwars door Australië te maken. Begin november zullen we dan in de buurt van Sydney zijn om mijn andere broer, Jan, die daar woont, zijn 50ste verjaardag te vieren. Nieuw Zeeland en Tailand willen we ook nog bezoeken. En wanneer we dan weer terug komen? We zien wel. We willen graag met jullie nog een keer proosten en geven een borrel bij ons thuis op zaterdag 23 februari van 13.00 uur tot 17.00 uur. We hebben er enorm veel zin in. We willen onze ervaringen graag met jullie delen en houden contact tijdens de reis via onze website : http://lokospil.waarbenjij.nu Veel liefs, Ko en Louise