38. Buon Giorno e Benvenuti - Reisverslag uit Rome, Italië van Ko Spillekom - WaarBenJij.nu 38. Buon Giorno e Benvenuti - Reisverslag uit Rome, Italië van Ko Spillekom - WaarBenJij.nu

38. Buon Giorno e Benvenuti

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ko

18 Juli 2010 | Italië, Rome

Met deze tekst op het schoolbord verwelkomen wij onze nieuwe gasten op de camping(goeiedag en welkom).
Door het slechte weer en drukke (opstart) werkzaamheden in mei hadden we weinig van de omgeving kunnen zien. We lopen dat nu langzaam in. Op onze vrije dag gaan we op pad en als je niet op de camping bent geeft dat meteen een vakantiegevoel.
De maand juni was nog rustig, maar nu begint de camping vol te lopen. Vanaf 20 juli tot eind augustus zitten we helemaal vol.
Trudy en Rob, die we vorig jaar aan het Gardameer hebben leren kennen als couriers voor Selectcamp, kwamen twee dagen bij ons langs. Ze waren gebeld door Vacanselect, waar ook Selectcamp onder valt, om een rondrit langs een aantal Italiaanse campings te maken ter beoordeling.
Aan cultuur is geen gebrek in Toscane. We hebben inmiddels in de buurt veel leuke plaatsen bezocht. Sommige liggen op een berg zoals Scarlino. Ook voor stranden is er keus genoeg. Op een kwartiertje rijden vind je tussen Puntone en Follonica hele leuke plekjes. De weg daarheen is niet al te steil en zelfs met onze fietsen ( 7 versnellingen) lukte het goed. Er zijn veel leuke stranden, zoals bij het zuidelijker gelegen plaatsje Castiglione della Pescaia. Alleen de naam al!
De geneeskrachtige bronnen van Saturnia, enigszins naar zwavel ruikend, borrelen met een temperatuur van 37,5 graden omhoog. De rit erheen brengt je door het prachtige glooiende Toscaanse landschap. Je kunt er gratis parkeren en baden.
Er is elke dag wel een markt in de buurt. Die van Follonica is op vrijdag. Die combineren we dan met de boodschappen. Er is daar onder andere een Coop en Lidl en die de hele dag van acht tot acht, en ook zondag open zijn. Andere winkels sluiten van één tot vier uur en zijn dan wel weer open tot acht uur behalve zondags.
Siena is een mooie stad op anderhalf uur rijden en die hebben we gecombineerd met San Gimignano. De temperatuur loopt hier op en we zitten al geruime tijd boven de dertig graden. We hebben nog plannen om Florence en Rome te bezoeken, maar die bewaren we voor het koelere naseizoen.

Op het schiereiland Monte Argentario( even googelen) ligt Porto Ercole, waar de Koninklijke familie nog een buitenhuis bezit ( of bezat?). Bij Porto Santo Stefano liep de weg dood. Een bord met de tekst ‘panoramico’ deed vermoeden dat er nog meer was. De weg kronkelde verder omhoog en gaf na iedere bocht weer een mooier uitzicht. Het liep inderdaad dood, maar was zeker de moeite waard.
Onze collega Divacamp had twee meiden ingehuurd, Janneke en Jolijn, om hun acht tenten een poosje te beheren. We kregen leuk contact. We hebben ze een beetje wegwijs gemaakt en ze gingen een keer voor ons koken. Hebben wij ze weer teruggevraagd en Louise had haar beroemde pastasalade gemaakt. Ze hadden geen vervoer en dus namen we ze mee met boodschappen doen en naar het strand. Na hun werkperiode vlogen ze vanaf Pisa terug naar Nederland. We hebben samen met hen de scheve toren recht gezet en hebben ze daarna op het vliegveld afgezet.
We hebben ook ons wijnboertje gevonden. Vlakbij de camping. Hier kun je met meegebrachte lege waterflessen wijn uit het vat laten tappen. Rood, rosé en twee soorten wit. Aan een zeer gunstige prijs, zunne. We konden niet kiezen. Dan maar alle vier!
Massa Maritima is een plaats die je eigenlijk niet kan overslaan. Op nog geen half uurtje rijden tref je een stadje met een heel oud centrum, waar je je in de middeleeuwen waant.
Ria en Gijs, onze tennismaatjes uit Mijdrecht hadden een week bij ons een tent geboekt. We wilden onze trouwdag, 29 juni, in een leuk restaurant vieren. We kregen een tip van een van onze gasten over een leuk visrestaurant in Puntone. Met zijn vieren hebben we heerlijk buiten gegeten, met uitzicht over zee. Het was ongeveer net zo warm als op onze bruiloft in Den Helder destijds.
De volgende dag hebben we met Ria en Gijs Elba met de auto verkend. Een uurtje varen vanuit Piombino naar Portoferraio. Napoleon werd ooit naar dit eiland verbannen. Zijn invloed is nog steeds merkbaar. Prachtig eiland. Onbegrijpelijk dat hij er ooit is weggegaan.

Va bene,

Ciao,

Ko en Louise

• 29 Juli 2010 - 18:10

Wimberthahansrob:

hoi Fam,
    Allereerst de lieve groetjes van Tante Cor,ze heeft de foto`s bekeken en weet nu hoe het gaat met jullie in Italie,wij vertrekken vrijdagavond richting Peschiera Gardameer,wij gaan `snachts rijden kijken hoe dat bevalt
    groetjes vanuit Bedum

• 01 Augustus 2010 - 16:15

Bea En Dirk:

Ziet er allemaal gaaf uit! Leuk om te lezen dat jullie toch wel het vakantiegevoel hebben ondanks dat jullie weer aan het werk zijn. Bij ons loopt het huis weer vol. Jorien woont weer terug thuis en Nico & Ani & de hondjes komen in september ook bij ons wonen. FF inschikken dus.
    Ik stuur binnenkort wel een langere mail, doei, kus uit Mijdrecht

• 08 Augustus 2010 - 18:30

Ilja Bakker:

Ciao Ciao Louise en Ko,
    Zoals jullie merken heb ik jullie gevonden op waarbenjij.nu
    Na een bezoek aan Florance, wat wel een beetje tegenviel na Rome, hebben we de laatste 3 dagen doorgebracht aan het Gardameer. Heerlijk aan en dobberen op het meer, maar wel echt naast een 80 km/uur weg!! Ook een zeer mooie omgeving daar.
    We hebben ook nog even een bezoekje gebracht aan Bella Italia, wat een immens grote camping zeg!!
    Op de laatste donderdag zijn we om 08.00 uur vertrokken en zaten we om 22.00 uur aan de patat in Zwolle. Een lange dag, maar iig. een stuk vlotter dan de heenreis. Helaas zit het er nu allemaal weer op, gelukkig ben ik nog een weekje vrij en hoef ik pas de 16e echt te beginnen.
    Ik hoop dat bij jullie alles goed gaat en jullie de drukke periode een beetje doorkomen en er ook nog een beetje gerelaxt kan worden. Sterkte met alles, veel liefs van Ilja
    P.s.: nogmaals heel erg bedankt voor jullie gastvrijheid, ik heb mij erg welkom gevoeld bij jullie, jullie zijn schatten van mensen. Waarbij het verse brood natuurlijk niet vergeten mag worden!!

• 16 Augustus 2010 - 18:28

Elly:

ha, wat heerlijk even in italie rondkijken via jullie foto's . Ziet er weer heel lekker uit, ben zelf ook op de meeste plekken geweest en krijg meteen weer zin, helaas is het voor onze 2 weken die we straks even vrij hebben net iets te ver.Dus komen we niet verder dan de Vogezen, ook mooi hoor, nu nog beetje weer dan hoor je ons niet klagen! Tot gauw, ik moet eens skypen met jullie maar ik vergeet dat steeds !!!

• 17 Augustus 2010 - 20:12

Wimberthahansrob:

weer terug van "bella Italia"heerlijk genoten van het mooie weer en de omgeving,lekker gezwommen,gefietst,gelezen en niks gedaan,kwa animatie is Lasize ons beter bevallen,heel erg leuk dat Emmy en Ilja langs zijn geweest, zodoende wisten we ook hoe dat het jullie verging,vandaag heeft Truus bij ons geborreld en hebben we lekker bijgekletst..gezellig.
    veelliefs vanuit een regenachtig Bedum en we houden jullie in de gaten!!!

• 11 September 2010 - 18:02

Baukje:

Een aanrader: Noord-Oost Spanje : Begur-Pals, echt prachtig en Sirolo,=Italie, Adriatische zee, mooi!!!! Missen jullie nog steeds, Winter : camping bij Gerlos of Saalbach, volgens mij altijd plaats, Hier alles goed, grote jongens, missen jullie nog steeds maar...heben nu tijd..geslaagd en gelukkig. Leven mee. Kusjes van ons, Gerard, Baukje, Tijmen en Merijn.

• 19 September 2010 - 17:22

Ineke:

Hallo fam.

Wat is het stil bij jullie....
    Het wordt tijd voor een nieuwe update dacht ik zo. Ik vind het zo leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Zijn jullie misschien alweer in Nederland? Groetjes aan iedereen xx Ineke

• 02 Oktober 2010 - 18:23

Bea & Dirk:

Hoi allebei ! Waar zitten jullie ? Zijn zo benieuwd hoe het met jullie gaat. Kunnen jullie voor al die nieuwsgierige vrienden een update geven ?

Ko

Beste familie en vrienden, Wij wensen jullie heel fijne kerstdagen en een spetterend 2008 en hopen dat al jullie wensen uit mogen komen. Voor ons zal het komende jaar er heel anders uitzien. Voor degene die het nog niet weten: Louise en ik gaan een wereldreis maken. Wij volgen het voetspoor van avonturiers zoals in TV programma’s “Ik vertrek” en “Het roer om”. In Perth in Australië, aan de westkust, zoeken we mijn broer Gerard met zijn gezin op. Het plan is daar een camper te kopen en hiermee een reis dwars door Australië te maken. Begin november zullen we dan in de buurt van Sydney zijn om mijn andere broer, Jan, die daar woont, zijn 50ste verjaardag te vieren. Nieuw Zeeland en Tailand willen we ook nog bezoeken. En wanneer we dan weer terug komen? We zien wel. We willen graag met jullie nog een keer proosten en geven een borrel bij ons thuis op zaterdag 23 februari van 13.00 uur tot 17.00 uur. We hebben er enorm veel zin in. We willen onze ervaringen graag met jullie delen en houden contact tijdens de reis via onze website : http://lokospil.waarbenjij.nu Veel liefs, Ko en Louise